Thomas B`s Blog

Thomas B`s Blog

fredag den 31. januar 2014

Aaarrrrh ikke igen !

Nu mødte jeg det så lige igen. Citatet der er blevet min ynglingsaversion og som hver gang jeg ser det brugt/misbrugt sætter mit p.. i kog !

"Det du ikke dør af bliver du stærkere af", 


- lyder det. Folk bruger det selvfølgelig ikke i nogen ond mening. Tværtimod bliver det ofte brugt i en trøstende tone. En optimistisk fremadskuende tone, men til gengæld lidt bevidstløst, fordi man ikke lige ved hvad man ellers skal sige. Det provokerer mig fordi folk ikke har nogen som helst forudsætning for at vide om det vedkommende har været ude for, går igennem, gør vedkommende stærkere. Og helt ærligt, hvis det man gennemlever er seksuelt misbrug som barn, en opvækst med alkoholiserede forældre, mobning i barndommen, at være udsat for vold, you name it, - så er det altså ikke noget man bliver stærkere af. Der er jo heller ingen der siger til en, - "bare det var mig", så var jeg blevet et stærkere menneske !

Dermed ikke sagt, at der ikke kan komme positive ting ud af at gennemleve traumer af forskellig art. Får man den nødvendige hjælp, møder ligesindede og kommer ud på den anden side helskindet eller bare nogenlunde kan der sagtens være masser af positive sideeffekter og oplevelser undervejs man nødigt ville have undværet. Som oftest tror jeg, de oplevelser er af den menneskelige/medmenneskelige slags. Enten fordi man gennem terapi eller anden hjælp pludselig møder og oplever sig selv stærkere, end da man stod i det til halsen. Glæden ved at man nu oplever sig selv, som et mere helt menneske. Ja, bare de små skridt på vejen mod, at blive et mere helt menneske, troen på at det kan lade sig gøre, kan give en ubeskrivelig lettelse og glæde. Sådan oplever jeg det. Men mest af alt, måske det at møde ligesindede eller terapeuter, socialrådgivere, lærere, pædagoger, en ven - lige præcis det menneske, som er med til at vise dig vejen. Det menneske der lytter, forstår og er med til at bringe dig videre. Jeg har mødt de mest fantastiske mennesker på min vej. Fået nye venskaber for livet ! Mennesker jeg kun har mødt fordi mit liv tog en drejning dengang et sygt menneske valgte at misbruge min tillid, misbruge mig. Men skulle jeg vælge havde jeg altså helst været foruden ! Det er bare ikke en præmis der er gældende. Jeg har kun det ene liv og jeg vil have det bedste ud af det og derfor bobler glæden indeni mig når jeg tænker på de mennesker der har gjort og stadig gør en stor forskel for mig. Så når jeg tager afstand fra citat her er det ikke fordi jeg vil behandles, som et offer. Men jeg vil behandles med respekt for det jeg har gennemlevet.

Så dette blot en appel, - ordsprog/citater kan være fine nok, men tænk over hvilket indtryk de gør på modtageren og om de overhovedet er relevante ! Og til dem som skulle have mødt et ordsprog fra mig, som jeg ikke har tænkt over relevansen af, - Undskyld ;-)

2 kommentarer:

Inainaa sagde ...

Jeg kunne ikke være mere enig.
Fantastisk indlæg! <3

Lotte Garbers sagde ...

Hej med dig, jeg faldt over din blog, skriv gerne mere, du deler vigtigt stof - særligt denne her opsang er god. Tak for det! God vind med det hele.